Kontingent

Info
De første moderne Olympiske Lege blev afholdt i Athen i 1896. Siden da er der blevet afholdt sommerlege hvert fjerde år, undtagen under de to verdenskrige. Den Internationale Olympiske Komité (IOC) vælger en værtsby for hvert OL, og det er værtsbyens organisationskomité, der er ansvarlig for afviklingen af legene. Danmarks Olympiske Komité (DOK) udpeger de danske atleter, der skal deltage ved OL. Danske atleter har deltaget ved alle Olympiske Lege undtagen OL i St. Louis i 1904.

I dette tema præsenteres en række artikler og kilder om begivenheder, fænomener og personligheder, der har været med til at tegne dansk olympisk historie. Fortællinger om danske atleters præstationer har bidraget til skabelsen og konsolideringen af et nationalt fællesskab og dansk identitet.

Historisk set har danske atleter vundet størstedelen af deres olympiske medaljer i discipliner, der involverer hav og vand. Danmarks lange kystlinje og gamle søfartstraditioner spiller her utvivlsomt en rolle. Sejlsportsmanden Paul Elvstrøm (1928-2016) er den mest vindende danske olympiadedeltager målt på antal guldmedaljer, og han er den danske atlet, der har deltaget ved OL flest gange. I artiklen om Paul Elvstrøm kan du læse om, hvordan han vandt sine fire guldmedaljer, om hans karriere uden for sporten samt om hans betydning og status i dansk idrætshistorie.

Svømmeren Ragnhild Hveger (1920-2011) indtager ligeledes en central plads i dansk OL-historie. Som 15-årig vandt hun en sølvmedalje ved OL i Berlin 1936. Hun skabte sig i årene derefter en international svømmekarriere og var en af de mest vindende svømmere nogensinde. 2. verdenskrig forandrede imidlertid Hvegers liv og havde stor indflydelse på hendes senere svømmekarriere.
Klik venligst her for at læse hele beskrivelsen

Tilmeldte: 0/4
Betalingsplan: Årlig 01.01